Оскарження дій або бездіяльності в сфері державної реєстрації
Оскарження дій або бездіяльності в сфері державної реєстрації проводитися згідно з порядком здійснення контролю Мінюстом діяльності щодо державної реєстрації.
21 грудня 2016 року Кабінет Міністрів України, на виконання вимог Законів України “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень” та “Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань”, затвердив Порядок здійснення контролю у сфері державної реєстрації. З повним текстом можна ознайомитися ТУТ .
На підставі даного Порядку Мін’юст наділяється правом контролювати дії державного реєстратора в сфері державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, а також державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
Відповідно до зазначеного вище Порядку, Мін’юст розглядає скарги, подані відповідно до Закону України «Про звернення громадян», а також обґрунтовані подання територіальних органів Мін’юсту та здійснює моніторинг реєстраційних дій в реєстрах.
Скарги розглядаються не більше одного місяця від дня їх надходження, а ті, які не потребують додаткового вивчення, – невідкладно, але не пізніше п’ятнадцяти днів від дня їх отримання. Загальний термін розгляду скарг не може перевищувати 45 днів.
Подання територіальних органів Мін’юсту розглядаються у термін не більш ніж 20 робочих днів.
Моніторинг реєстраційних дій проводиться на підставі відомостей реєстрів за допомогою програмних засобів їх ведення за наступними критеріями:
1) порушення термінів, визначених Законами;
2) проведення реєстраційних дій в неробочий час;
3) відсутність у реєстрах електронних копій документів, поданих для державної реєстрації, виготовлених шляхом їх сканування;
4) проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень;
5) скасування (видалення) записів з реєстрів;
6) державні реєстратори та/або суб’єкти державної реєстрації, визначені Мін’юстом.
У разі виявлення на підставі акту моніторингу реєстраційних дій порушень порядку державної реєстрації проводиться камеральна перевірка державних реєстраторів та/або суб’єктів державної реєстрації.
Камеральна перевірка проводиться в строк, що не перевищує 14 робочих днів. Наказ про перевірку розміщується на сайті Мін’юсту. Копія наказу надсилається держреєстратору/суб’єкту реєстраційних дій.
Залежно від виявлених порушень:
– технічний адміністратор реєстрів вносить зміни;
– складається протокол про притягнення до адміністративної відповідальності;
– до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Мін’юсті направляється подання про анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
Рішення, дії або бездіяльність Мін’юсту можуть бути оскаржені до суду.
Разом з цим, слід зазначити, що дія цього Порядку носить додатковий характер і застосовується окремо від порядку оскарження рішень, дій або бездіяльності державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, територіального органу Мін’юсту, що розглядається виключно комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Департаменту Державної реєстрації Мінюсту.